Specsavers Hoogezand en Delfzijl zien er scherp uit
Zaterdag 9 juni was een feestelijke dag voor het team van Specsavers Delfzijl. Deze dag werden de deuren officieel geopend van de winkel aan de Landstraat 32 in Delfzijl. De winkel in Delfzijl is het 130e Specsavers filiaal in Nederland. De ervaren opticiens Roy van der Woude en Rudy van der Meer hebben samen met retailmanager Jos Kalk en audicien Rieks Schuring de handen ineengeslagen om de inmiddels succesvolle Specsavers-formule tot een succes te maken.
De jarenlange ervaring binnen hun vakgebied komt daarbij goed van pas. Degene die inmiddels in het fraaie pand zijn geweest, zullen niets anders kunnen zeggen dan dat ze deskundig zijn geholpen. In totaal staat er een team van zeven goed opgeleide mensen klaar om inwoners van Delfzijl en omgeving alles te kunnen bieden op het gebied van oog- en hoorzorg. Roy van der Woude is inmiddels 15 jaar werkzaam als opticien. “Ik heb jarenlang het Specsavers-filiaal in Assen mogen leiden. Een leuke winkel, met een keur aan klanten, ik heb me er geen dag verveeld. Omdat ik zelf in Appingedam woon, ga je op een gegeven wel nadenken of je misschien hetzelfde kunt doen, maar dan iets dichterbij huis. Specsavers is de afgelopen jaren bezig geweest om het aantal filialen uit te breiden. Vorig jaar is het filiaal in Hoogezand geopend, dat was voor mij al een stuk dichterbij geweest. Uiteindelijk kwam mijn collega Jos Kalk daarop te zitten en hij doet het daar uitstekend. Achteraf gezien heeft het voor mij blijkbaar zo moeten zijn dat er ook in Delfzijl een vestiging zou worden geopend. We zitten hier nu een maand en ik heb het prima naar m’n zin.”
Het filiaal in Hoogezand, gevestigd in winkelcentrum de Hooge Meren, is nu inderdaad een jaar open. Retailmanager Jos Kalk is daar werkzaam, maar nu ook eigenaar van de winkel in Delfzijl. “Momenteel ben ik hier (Delfzijl) een dag of drie in de week aanwezig. Hoe dat in de toekomst zich verhoudt, moet nog blijken, maar voorlopig werkt het voor mij prima. We kijken gezamenlijk uit naar dit nieuwe avontuur, we ondernemen dit ook echt samen en binnen een ijzersterk concept. We willen altijd nét iets meer doen voor de klant. We zijn dan niet het enige concept waar je goed geholpen wordt, maar door dit te combineren met onze expertise, onze kwalitatief uitstekende brillen én onze voordelige prijzen hopen we veel klanten te mogen begroeten in ons prachtige pand met vier meetruimtes.”
Geen dag hetzelfde
Op de vraag waarom Roy en Jos het bij Specsavers zo naar hun zin hebben, zijn beide stellig: “Je krijgt de ruimte om jezelf te ontwikkelen!”“Dat is echt zo,” vervolgt Jos, “het bevalt ontzettend goed om als retailmanager in deze setting aan de slag te zijn. Je krijgt de vrijheid om binnen het concept dat Specsavers heet te ondernemen. Om je eigen ideeën toe te passen, eigen doelstellingen te ontwikkelen en je eigen sterke punten naar voren te laten komen. Men kijkt wel met ons mee, maar slechts in een adviserende rol. Zo werken lang niet alle retailformules, daar zit je haast in een keurslijf en daar pas ik voor.”
“Ik ben een mensen-mens, geen cijfer-mens.” gaat Roy verder. “Targets zeggen mij niet zoveel. Het is prima dat ze er zijn hoor, een verwachting scheppen is belangrijk, maar ik zie het zo dat wanneer het net even anders gaat, dat je dan niet direct in paniek moet raken. Dat gebeurt binnen Specsavers gelukkig ook niet. Ik heb in m’n leven verschillende baantjes gehad en bij allemaal trad op een gegeven moment sleur op. Sleur wordt verveling en vanuit verveling doe je alles op de automatische piloot. Daar kom je niet verder mee, dat houdt iemand ook af van verdere ontwikkeling. Gelukkig is me dat als opticien nog nooit overkomen. Het klinkt heel cliché, maar geen dag is hetzelfde. Omdat ik, zoals ik net al zei, graag met mensen werk, vind ik de interactie zo geweldig. Je hoort elke dag andere verhalen, je ontmoet elke dag nieuwe mensen. Met hun eigen verhalen, hun eigen zorgen en bovendien, elk met hun eigen zichtklachten. Mensen met verminderd zicht moet je goed helpen, die verdienen het beste. Die scheep je niet af met een standaard praatje, alleen maar om ze een bril te verkopen. Zo zit ik niet in elkaar en daarom houdt het me scherp. Elke dag weer.”
Gediplomeerd
Om opticien te worden in Nederland zijn er niet veel regels. In feite mag iedereen dit beroep uitoefenen en zich opticien noemen. Hiervoor is geen diploma nodig, maar dit betekent dat u soms geholpen wordt door een ‘opticien’ die slechts een korte optiektraining heeft gevolgd. Bij Specsavers wordt deze manier van werken niet gehandhaafd, sterker nog, ze maken zich al jaren hard voor betere kwaliteitsoogzorg. Bij Specsavers wordt oogonderzoek altijd alleen verricht door opticiens met een door de overheid erkend diploma. Jos kan dit alleen maar onderstrepen. “Het zijn wel je ogen, hoor. Voor hulp aan zoiets essentieels in je dagelijkse leven wil je toch de beste zorg? Specsavers leidt de eigen opticiens op, door middel van een eigen academy. Naast het feit dat elke opticien bij ons gediplomeerd is, werken we voor een zorgvuldig oogonderzoek en een correcte oogmeting met zeer geavanceerde technologie. Hierbij doen we eerst een voormeting, waarbij we ook de oogboldruk meten. Zo krijgen we een indruk van de globale sterkte. Hierna gaat de opticien verder voor een complete oogmeting waarbij echt specifiek gekeken wordt naar de benodigde sterkte. Wanneer alles in kaart is gebracht kunnen we optimaal bepalen wat er nodig is.”
Roy vertelt even later dat de blik op zonnebrillen in het algemeen wel wat beter kan. “Men staat volgens mij veel te weinig stil naar wat een zonnebril kan betekenen in het dagelijks leven. Een goede zonnebril kan van essentieel belang zijn bij bijvoorbeeld autorijden. Al onze zonnebrillen, met of zonder sterkte, zijn voorzien van maximale kleuring en uv-bescherming. Het mooiste is om ook de optie ‘polaroid’ mee te nemen in de glazen. Deze bewerking zorgt ervoor dat hinderlijke schittering op het wegdek of wateroppervlakte wordt geminimaliseerd. Dit zorgt voor meer rust aan de ogen en dus voor meer veiligheid op de weg. Deze bewerking kan voor zowel enkelvoudige als multifocale of bifocale glazen worden uitgevoerd.“
Toch kun je als opticien nog zo gediplomeerd zijn, wanneer je geen hart hebt voor je klanten, dan heb je vanzelf geen bestaansrecht meer. Wat opvalt in de filialen is dat met elke klant gemoedelijk wordt omgegaan. Medewerkers worden steevast bij hun voornaam aangeduid en een grapje hier en daar wordt zeker niet geschuwd. “Hoewel het vrij automatisch gaat, is het wel iets dat we bewust doen,” vertelt Jos als het we het hierover hebben. “Zowel in Hoogezand als in Delfzijl zijn de ‘gewone’ mensen onze klanten. Daar zijn we blij mee, want zelf zijn we, ook al willen als Specsavers zijnde uitmuntend zijn, ook best normaal. Dus laten we niet net doen alsof wij zoveel beter zijn, daar helpen we niemand mee.”Roy is het daarmee eens: “Klanten komen terug wanneer ze tevreden zijn op de manier waarop ze zijn geholpen. Herkenning van het personeel is daar wezenlijk onderdeel van. Klanten vinden het fijn dat ze weten door wie ze geholpen zijn. Dus als wij een paar keer onze naam, of die van onze collega laten vallen, dan versterkt dat het persoonlijke gevoel alleen maar. We mogen met mensen werken, dat is het leukste dat er is, dus laten we dat zo goed mogelijk doen.”