Mobiliteitsvisie en Concept Visie Gronings OV 2040 voor groeiend Groningen
Groningen groeit. Het gaat dan vooral om de stad Groningen. In 2035 telt de stad naar verwachting 250.000 inwoners en heeft deze er 15.000 extra arbeidsplaatsen bij. Daar staat bevolkingskrimp in de regio tegenover. Het gevolg is dat de voorzieningen in de stad nog meer bezoekers trekken.
In de gemeentelijke omgevingsvisie ‘The Next City’ zijn de opgaven voor de gemeente al bepaald, namelijk:
– het faciliteren van de groei
– voldoende werkgelegenheid
– zorgen voor een leefbare en aantrekkelijke stad en
– versnelling van de energietransitie en iedereen doet mee.
Om deze groei van Groningen in goede banen te leiden en tegelijkertijd een gemeente te zijn waar het leven prettig is, is een nieuw mobiliteitsplan nodig. Burgemeester en wethouders willen in de eerste helft van 2020 een integrale mobiliteitsvisie opstellen in samenspraak met bewoners en bedrijven. In een brief aan de raad wordt dit voornemen beschreven. Tegelijkertijd is de ‘Verkenning Mobiliteitstransitie Groningen’ verschenen. Hierin worden noodzaak en bouwstenen genoemd voor een toekomstige mobiliteitsstructuur.
Wanneer er geen duidelijke keuzes in het mobiliteitsbeleid worden gemaakt loopt de stad straks vast en zijn er te weinig prettige en aantrekkelijke buitenruimtes. Voetgangers, fietsers en openbaar vervoer nemen per reiziger veel minder ruimte in dan auto’s. Een aantrekkelijke stad is dus gebaat met minder ruimtebeslag door zowel rijdende als geparkeerde auto’s en het vergroten van het aandeel voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Daarnaast vragen de klimaatdoelstellingen een voortvarende verandering naar emissievrije voertuigen binnen de gemeente.
Meer duurzame vormen van vervoer
De gemeente heeft onderzocht welke mogelijkheden er zijn om de autocirculatie binnen de ringwegen aan te passen en hoe er op meer duurzame vormen van vervoer kan worden overgestapt. Verder heeft de gemeente ook de eerste gedachten over de toekomst van het OV bepaald. De toekomstige verkeerscirculatie, in samenhang met de nieuwe bruggen over het Van Starkenborghkanaal, en de verdere toekomst van het openbaar vervoer vormen cruciale bouwstenen voor de integrale mobiliteitsvisie.
In 2020 wordt alles samengebracht en gewogen in een integrale mobiliteitsvisie waarbij het gemeentebestuur heldere keuzes wil maken. In de mobiliteitsvisie krijgen het parkeerbeleid en de strategie voor de toekomst van de fiets ook een plek.
Als de gemeenteraad instemt met de verkenning wordt de visie in de eerste helft van 2020 uitgewerkt. De gemeente gaat in dat proces veel gelegenheid bieden aan geïnteresseerde bewoners en ondernemers om suggesties aan te dragen en te reageren op voornemens in de mobiliteitsvisie. Het streven is dat dan in het najaar de gemeenteraad een besluit neemt over de integrale mobiliteitsvisie.
Concept visie op het Gronings openbaar vervoer 2040
Tegelijkertijd met de aanbieding van het proces om te komen tot een integrale mobiliteitsvisie, is ook de ‘Concept Visie op het Gronings OV 2040’ verschenen. Op dit moment reizen er dagelijks zo’n 200.000 mensen met het openbaar vervoer naar Groningen, voor werk, studie of inkopen. Om de steeds stijgende reizigersaantallen te kunnen opvangen wordt stevig ingezet op het stimuleren van ruimte-efficiënte en duurzame mobiliteitsvormen. Vaker lopen of fietsen wanneer het korte afstanden betreft en voor de langere afstanden meer gebruikmaken van het openbaar vervoer. Daarbij denkt het College van Burgemeester en Wethouders onder andere aan het verder verbeteren van de Q-link verbindingen vanuit de regio naar de stad en de ontwikkeling van regiorailverbindingen vanuit het hoofdstation naar cruciale verbindingspunten.
De Verkenning Mobiliteitstransitie en de Concept Visie OV 2040 zijn de eerste stappen die moeten leiden tot een nieuwe, integrale mobiliteitsvisie.