#hupassen
Gaat het nog wat worden met het Formule 1-circus in Nederland? Daarbij nog belangrijk voor Assen en omgeving, welke locatie zal het dan gaan worden? Uiteraard hopen vele Noorderlingen op het aantrekken van het grootste race evenement naar het TT-circuit in de Drentse hoofdstad. Dat is goed voor de aantrekkingskracht van Drenthe in het algemeen, maar nog meer is het een stimulans voor het bedrijfsleven. Iedereen zal immers een graantje willen meepikken, nu we als land weer zo verzot zijn geraakt op de Formule 1. Laten we er vooral van genieten, zolang Max Verstappen nog aan de kop van het veld meerijdt.
Zandvoort/Assen
In Nederland zijn er twee circuits die er nadrukkelijk op azen om vanaf 2020 op de Formule 1-kalender te staan: Assen en Zandvoort. Dat de races überhaupt in Nederland terechtkomen is uiteraard het voornaamst, maar een gezonde concurrentiestrijd is inmiddels wel losgebarsten. Jan Lammers, geboren en getogen in Zandvoort en oud-coureur, gooide onlangs nog maar wat olie op het vuur door te stellen dat Assen helemaal niet meer meedingt als kandidaat. Zelfs Johan Derksen, toch niet echt bekend in de Formule 1 wereld, maar wel redelijk dichtbij wonend, mengde zich in die discussie: “Dat mannetje Jan Lammers doet het niet in belang van de autosport, want het belang van de autosport is een goed circuit, een goede infrastructuur, goede accommodaties. Jan Lammers, die heeft maar één belang, die wil directeur van die race worden.”
Pro en contra
Hoe het ook zij, de strijd is nog niet gestreden. Redelijk objectieve analisten (Joost Nederpelt en Mark Leene van NUSport) geven een analyse van beide circuits. “Het grootste pluspunt van het circuit van Zandvoort is natuurlijk de historie, het is jarenlang de GP van Nederland geweest. De ligging is belangrijk, het ligt vlakbij Amsterdam. Maar ook vlakbij de kust, dus de helikopterplaatjes zullen mooi zijn. Het Monaco van Nederland wordt het ook wel eens genoemd. Bovendien, niet onbelangrijk, veel coureurs uit binnen- en buitenland zeggen: Zandvoort is een heel tof circuit.
Assen heeft ook ontzettend veel kwaliteiten. De grootste pluspunten zijn de faciliteiten en de infrastructuur. Je zou hier het evenement in principe zo kunnen houden. Formule 1 is misschien iets groter dan een TT, maar eigenlijk is voor alles wel plek. Er is een vliegveld vlakbij, ook niet onbelangrijk. Er zijn genoeg tribunes, eigenlijk is alles meteen al aanwezig. Nadelen zijn er ook bij beide locaties. In Zandvoort zijn de faciliteiten niet op orde, het pitgebouw is niet groot, de paddock is niet heel groot. De tribunes, daar moet echt wel veel van bij gebouwd worden in een korte periode.
In Assen is wel historie aanwezig, maar dat is allemaal motorsport geweest. De GP van Nederland was altijd op Zandvoort, grote namen die nog altijd wat te zeggen hebben, reden op dat circuit, niet op Assen. Het circuit van Assen is plat, Zandvoort heeft wat meer opstaande bochten, dat laatste is toch wel erg typerend. “
Businessclub Grand Prix Assen
Ondanks de woorden van Jan Lammers, of misschien wel juist daardoor zijn verschillende ondernemers uit het Noorden gestart met GPA, ofwel Businessclub Grand Prix Assen. Het doel is eenvoudig, geld binnenhalen voor een Grand Prix in Assen. De steun is overweldigend, zo bleek al snel. Na enkele dagen was er al ruim een ton beschikbaar. Toch laat ook deze businessclub merken dat het binnenhalen van de Grand Prix naar Nederland belangrijker is dan per se naar één van beide gegadigden. Op de recent gelanceerde website wordt zowel voor Assen als Zandvoort reclame gemaakt. Wat onze eigen Max Verstappen er vindt? Het lijkt erop dat het hem niet zo heel veel uitmaakt. Verstappen wil gewoon racen en winnen, natuurlijk. Hij zou ook wel gek zijn om ergens voorkeur over uit te spreken, het zou ergens anders niet in goede aarde vallen. Maar goed, als wij het dan voor het zeggen hadden, dan hebben we wel onze voorkeur.