“Als elke seconde telt, dan is dit een erg pijnlijke verkeerssituatie”
Tijd voor een gesprek met twee mensen die bij de voorgestelde plannen van de verdubbeling van de N33 hun vraagtekens plaatsen: twee ondernemers uit Appingedam. Want niet iedereen is blij met het voorgenomen plan. Er wordt door ondernemers uit Appingedam gesteld dat door dit plan het bedrijventerrein Fivelpoort volledig uit het zicht verdwijnt en daardoor de groei die het de laatste jaren heeft meegemaakt, zo weer teniet zal doen.
Want dat is het voornaamste punt toch, ondernemers uit Appingedam?
“De Ondernemers-club Appingedam ( OKA ) is heel content met de verdubbeling van de N33 tot aan Appingedam. We merken dat het steeds drukker wordt op deze weg. Bovendien ligt het mooie bedrijventerrein Fivelpoort pal aan deze weg met een goede zichtlocatie. Dit is een belangrijke bevordering van de economische ontwikkeling en leefbaarheid van Noord-Oost Groningen. Nadat er een voorlopig advies is uitgebracht voor de X1 variant heeft de OKA zich hiertegen verzet. Onze voorkeur ging én blijft uitgaan naar Variant A, dit is een verdubbeling die nabij Appingedam het huidige tracé volgt. Hierbij is er een verleidelijke en goede afslag mogelijk om via de Woldweg het centrum van Appingedam te bereiken. Zo blijft er dan een goede zichtbaarheid van Fivelpoort en bereikbaarheid mogelijk. Alleen nu er door het bestuurlijk duo een definitieve keuze is opgeschort, blijven we hopen op de keuze van variant A. Mocht dit niet haalbaar zijn, en de X1 variant zal gekozen worden, dan blijven we vechten om via de Woldweg Appingedam te bereiken. Hierdoor zal er ook minder verkeer komen op de nu al drukke Farmsumerweg. De afslag die er in alle varianten zal komen, bij het Woonplein Appingedam, zal hierdoor ontlast gaan worden.”“Fivelpoort raakt uit het zicht, dat is voor ons van heel groot belang, maar een economisch belang. Helaas trekt de provincie zich er in onze ogen weinig van aan. Hoe goed of slecht de bedrijven bereikbaar zijn, dat lijkt niet belangrijk. Uiteindelijk is er, na veel tegenspartelen van de gemeente Appingedam en de lokale ondernemers nog een extra afslag richting Appingedam-Zuid in beraad. Dat is nog niet bevestigd, dat zullen we moeten afwachten.In eerste instantie wilden ze het verkeer richting Zuid via de Farmsumerweg laten gaan. Dat is tegengehouden door de bewoners van de Farmsumerweg. Zij zullen op deze manier dusdanig meer verkeer voor hun huis krijgen, dat is niet te doen. Bedrijfsmatig gezien hoeven we van de provincie niet veel te verwachten. Er is destijds zo’n €100 miljoen in Fivelpoort gepompt. Het is eindelijk zover dat er bloei zit in het terrein en dan wordt het zo de nek omgedraaid. Er worden, door de bereikbaarheid via de Farmsumerweg te laten lopen, kilometers gecreëerd waar je als bedrijf op de Fivelpoort niets aan hebt.
Hulpdiensten
Een ander punt is echter dat de Woldbrug (deze brug verbindt Appingedam met Fivelpoort), is aangesloten op het bedieningscircuit dat vanuit de stad Groningen wordt aangestuurd. Zoiets zorgt alleen maar voor extra vertraging. Als de brug open is en het is spitsuur, dan staan de auto’s tot aan de N33 stil. In mijn ogen wordt er niet gedacht aan ambulance, politie en brandweer. Als elke seconde telt, dan is dit een erg pijnlijke verkeerssituatie. Het dichtstbijzijnde ziekenhuis zit nu in Scheemda, niet meer Delfzijl. Het lijkt mij dat hier serieus rekening mee moet worden gehouden als er plannen worden gemaakt. Een snelle verbinding tussen Appingedam-West en Scheemda ga je niet krijgen over de Woldweg en ook niet over de Farmsumerweg. Men zal helemaal moeten omrijden over de weg van Delfzijl naar Groningen, want die brug, dat blijft ellende. Ik maak me er ernstig zorgen over en hoop dan ook dat er voor die tijd een oplossing voor komt. Niet pas als het te laat is.Daar komt bij dat de lokale landbouw ook niet blij is met de provincie op deze manier. Met deze X1-variant wordt wat nu nog landbouwgebied is doorkruist. Laten ze maar gewoon de A-variant aanhouden, wellicht nog iets van de bewoonde wereld af laten lopen, maar dat scheelt je enorm veel tijd en geld. Er kan eventueel nog een extra afslag Appingedam-Zuid bij. Het enige punt is dat de weg 2,1 kilometer langer is dan de X1-variant. Uiteindelijk is het geen noodzaak, een vierbaansweg. Ik weet het, het is voor de bereikbaarheid van Eemshaven, dat moeten we ook wel zo houden, maar het kan niet zo zijn dat het bedrijfsleven in Appingedam er de dupe van wordt.”
In september lijken er nieuwe besluiten gemaakt te gaan worden. Wordt er tot die nog actie ondernomen, of kijkt men het voorlopig even aan?
“We zijn in gesprek met de gemeente Appingedam. Daar hebben we wel een medestander in gevonden, zowel voor ons als ondernemers, maar ook in het probleem met de bereikbaarheid van het ziekenhuis in Scheemda. Je zult alle neuzen dezelfde kant op moeten krijgen; Fivelpoort, boeren, burgers en gemeente. Nu zullen we de provincie ook moeten overtuigen om andere beslissingen te maken. De extra afslag die Fivelpoort nog enigszins bereikbaar maakt, daar zullen landbouwers ook niet blij mee zijn, maar voor ons is er op deze manier geen andere keus. Zolang er vastgehouden wordt aan X1, dan zal er landbouw moeten verdwijnen. We willen dat iedereen uiteindelijk tevreden zal zijn met de keuzes die gemaakt gaan worden.” “We hebben als OKA er alle vertrouwen in dat er een mooie afslag zal komen. We zijn op een prettige manier in gesprek met alle belanghebbenden, zoals de gemeente Appingedam en Bedrijvenpark Fivelpoort, om samen met het bestuurlijk duo tot een juiste oplossing te komen.”