Verraderlijk glad in het najaar
Doordat in de zomer het wekenlang droog is geweest waren de wegen op dat moment vervuild. Er zat een zwarte aanslag op het wegdek door olie en rubber. Zodra asfalt nat wordt ontstaat er een glad laagje en wanneer er regen valt, moeten weggebruikers extra alert zijn. Denk aan een langere remweg en minder grip in bochten.
Dat was de zomer, in het najaar hebben we nog veel meer kans om verrast te worden door plotselinge gladheid. Regen, nachtvorst, modder, het is voor iedereen die op weg gaat belangrijk scherp te zijn. Daarnaast dienen banden in goede conditie zijn en maak de juiste keuze in banden.
Op een mooie nazomerdag is het des te verraderlijker aangezien we ons laten verassen; heerlijk genietend met de zonnebril op in een nonchalante houding achter het stuur en plots gaat het motregenen. Geen probleem, bril in het haar en ruitenwissers op interval.. Dikke prima, alles onder controle, totdat.. we van de provinciale weg op de lokale weg komen en het stof van de droogte en klei vanuit de bietencampagne een uitstekende basis vormen voor 100% grip te doen overgaan in zeker de helft slip..
Bandenspanning en bandenkeuze
Nu de temperatuur langzaam naar beneden gaat, heeft dit invloed op de druk op de autobanden. Controleer daarom regelmatig de bandenspanning tijdig. Mocht de spanning niet op de aanbevolen hoeveelheid zitten, maak dit dan direct in orde. Kost je maar drie minuten en vijftig cent of één telefoontje aan de lokale bandenspecialist. Behalve de spanning is ook het profiel van de banden erg belangrijk. Grip op de weg is voor een groot deel afkomstig van het profiel. Als de weg glad is door bladeren of een nachtvorstje, is de juiste bandenspanning, bandenkeuze en profieldiepte van levensbelang. Winterbanden zijn bij lagere temperaturen (dagelijks beneden 7 °C) echt de juiste keuze. Winterbanden blijven elastischer bij lage temperaturen en leveren zo meer grip.
Aquaplaning
Tijdens zeer regenachtige weersomstandigheden ontstaan al snel watersporen op de weg, die de kans op aquaplaning aanzienlijk doet toenemen.
Wat is dat, aquaplaning?
Bij een te hoge snelheid wordt het voor de banden erg moeilijk om contact te houden met de weg. Het bandenprofiel kan de grote hoeveelheid water niet meer afvoeren over het loopvlak. Gevolg, je raakt grip en daarmee controle over het voertuig kwijt. De auto begint als het ware te glijden over het natte wegdek, in plaats van door het water heen te rijden. Bij een lagere snelheid is de kans op aquaplaning vele malen lager. Zorg dus dat je goed je snelheid in de gaten houdt bij en na heftige regen of een stortbui. Controleer in je spiegels hoeveel grip je hebt op de weg; hoe duidelijker zichtbaar je sporen op de weg achter je, des te meer grip je hebt.
Pas op! Modder
In de herfstmaanden tot en met ver in de winter worden aardappelen en suikerbieten van het land afgehaald. Landbouwvoertuigen en vrachtwagens zijn drukdoende om de oogst van het land te halen. Tijdens natte weersomstandigheden is de kans groot dat dit gepaard gaat met modder op de weg en dat kan leiden tot gladde wegen en gevaarlijke verkeerssituaties. ‘Kijk in het voren’, Matig je snelheid, Blijf sturen in de richting waar je heen wilt en Rem Niet onnodig.
In de slip? Wat te doen?
Sommige zaken zijn nu eenmaal niet te voorkomen, dus kom je onverhoopt toch in de slip, raak niet in paniek, houdt het stuur vast, stuur en rem niet abrupt.
Je kunt op verschillende manieren in de slip raken.
Onderstuur:
Ook wel voorwielslip genoemd. De voorkant van de auto breekt uit omdat de voorwielen blokkeren tijdens het remmen. Of de auto glijdt rechtdoor omdat je te snel de bocht in stuurt.
NIET doen bij onderstuur
• Niet hard remmen. Wielen zullen blokkeren en je zult door glijden.
• Niet blijven sturen naar de kant waar je heen zou willen. De wielen krijgen op een gegeven moment weer grip waardoor je ineens de andere kant op schiet.
WEL doen bij onderstuur
• Laat je gas los. De druk komt weer op je voorwielen en die zullen dan ook weer grip krijgen. De auto zal weer sturen naar waar jij heen wilt.
• Stuur mee in de richting waar de auto heen glijdt. De wielen zullen weer grip krijgen en je kunt daarna rustig de bocht weer insturen.
• KIJK IN DE RICHTING WAAR JE NAAR TOE WIL. Niet naar het gevaar!
Overstuur:
Ook wel achterwielslip genoemd. De achterkant van de auto breekt uit. Zie het als de achterkant wil de voorkant inhalen.
Niet doen bij overstuur
• Hard remmen.
• Gas bijgeven
Wel doen bij overstuur
• Gas loslaten
• Koppeling intrappen
• Tegensturen
• KIJK IN DE RICHTING WAAR JE NAAR TOE WIL
Aquaplaning
Het glijden met de auto over water. De auto is onbestuurbaar omdat de banden geen contact meer hebben met de weg.
Hoe kan aquaplaning ontstaan?
• Te weinig profieldiepte: het profiel zorgt voor de afvoer van water tussen de band en de weg.
• Te smal profiel: breed profiel kan meer water afvoeren dan smal profiel.
• Snelheid: Hoe hoger je snelheid hoe moeilijker het is voor de band om het water tussen de band en de weg af te voeren.
• Hoe breder je band hoe meer water er onder kan komen.
• Aquaplaning heeft altijd met te hoge snelheid te maken.
Niet doen bij aquaplaning
• Niet remmen. Je zult plotseling grip krijgen en de auto raakt mogelijk in de slip.
• Niet tegensturen. De auto gaat toch rechtdoor. Zodra hij grip krijgt en je bent ingestuurd schiet je de kant op waar je wielen heen staan.
Wel doen bij aquaplaning:
• Gas los en koppeling in. De auto gaat geleidelijk langzamer rijden en je zult hem onder controle hebben als hij grip krijgt.
Wat te doen wanneer je per ongeluk in de berm rijdt?
• Gas los laten
• Rustig afremmen
• Blijf in de berm rijden en stuur de weg weer op zodra je rustig rijdt
• Komt er een paal of boom aan? Stuur de berm uit.Koppeling intrappen en zodra de auto grip krijgt zal hij waarschijnlijk in de slip raken. Stuur tegen en kijk in de richting waar je naar toe wilt.
* BRON: COUREUR / INSTRUCTEUR VOERTUIGBEHEERSING: JEROEN FERRARA / PROFILE SPECIALISTBANDEN NOORD NEDERLAND ALEX LIEFFERING