Toenemende zorgvraag, tekort aan zorgpersoneel en langere wachttijden
De druk op het zorgpersoneel blijft hoog. Dit geldt voor veel verschillende sectoren in de zorg. Er zijn verschillende oorzaken die ertoe leiden dat zorgpersoneel te maken heeft met nog steeds een hoge werkdruk. Met het uitstellen van zorg tijdens de coronacrisis, blijvende vraag naar zorg en een tekort aan zorgpersoneel worden de wachttijden alleen maar langer. Dit tot grote zorg van iedereen. Wie zorg nodig heeft, wordt het liefst zo spoedig mogelijk geholpen, maar als de capaciteit voor het bieden van hulp te klein is dan kun je daar niet zoveel aan doen. Op het huidige personeel dat in de zorg aan het werkt moeten we zuinig zijn. Zij hebben ook een grens tot op welke hoogte zij kunnen blijven werken wat werkdruk betreft. Dat geldt voor iedereen. Als er te veel druk komt en het personeel het niet aankan, zullen er meer mensen gaan uitvallen en nemen de problemen alleen maar toe.
Hoger loon en minder druk
Begin maart dit jaar hebben zorgbonden een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor werkenden in de verpleeghuiszorg, de wijkverpleging en de thuiszorg (VVT). Er zal een loonsverhoging komen en ook zijn er afspraken gemaakt om de werkdruk te verminderen. Het akkoord moet nog voorgelegd worden aan de leden. Als deze zich in het nieuwe akkoord kunnen vinden dan zal het met terugwerkende kracht vanaf 1 januari dit jaar gelden en loopt het door tot 31 december 2023.
Congres Zorgvernieuwing in versnelling
De komende jaren moet de productiviteit van zorgmedewerkers verdubbelen om aan de toenemende zorgvraag, als gevolg van de vergrijzing, te kunnen voldoen. In bepaalde regio’s en voor bepaalde doelgroepen is het tijdig bieden van passende zorg nu al een hele opgave. Maar er moet voor gewaakt worden dat de zorgmedewerkers ook plezier blijven houden in hun werk en het kunnen volhouden. Een heel grote uitdaging voor de ouderen- en thuiszorg in Nederland. Daarom organiseren ActiZ, AlzheimerNL, Vilans, WDTM, Zorgthuisnl en Zorgverzekeraars Nederland, in mei dit jaar het congres ‘Zorgvernieuwing in versnelling’.
Innoveren in de zorg is een van de doelenstellingen. Eigenlijk is dat nu al nodig, maar in de toekomst zeker. Er zijn gelukkig al verschillende innovaties, ook bestaande. Het probleem is dat deze niet snel genoeg doorontwikkeld worden om ze ook daadwerkelijk te kunnen inzetten. Het gaat te langzaam met alle gevolgen van dien. Er moet op korte termijn al een versnelling komen om een start te maken met zorgvernieuwing. Zo wordt voorkomen dat er grote problemen ontstaan die de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg belemmeren.
Het congres ‘Zorgvernieuwing in versnelling’ staat niet op zich. Het is de start van een reeks activiteiten die de digitale revolutie van de ouderen- en thuiszorg op de agenda moet houden zodat hier aandacht voor blijft. En belangrijker nog dat er concrete oplossingen komen. Het congres is bedoeld voor iedereen die werkt aan de innovatie van de ouderen- en thuiszorg. Bestuurder, innovatie- en ICT-managers en projectleiders innovatie. Maar ook beleidsbepalers, beleidsinvloeders en financiers die zich bezighouden met de ouderenzorg en thuiszorg zijn welkom. Het is een online evenement dat plaatsvindt op donderdag 19 mei 2022. Deelname is gratis. Meer weten over het congres, kijk op www.vilans.nl.
Ook ggz lange wachtlijsten
Niet alleen in de ziekenhuizen hebben mensen te maken met lange wachtlijsten, ook bij de ggz worden de wachtlijsten alleen maar langer. Het gevolg van de oplopende wachtlijsten bij de ggz zorgen er weer voor dat er steeds vaker een beroep wordt gedaan op de praktijkondersteuner huisartsenzorg ggz (poh-ggz). De poh-ggz wordt sinds 2008 ingezet om patiënten met psychische of psychosociale problemen te helpen. Een poh-ggz geeft vooral advies en voorlichting en kortdurende behandelingen. Wanneer nodig, verwijzen zij een patiënt door naar de reguliere en specialistische ggz. Uit een in januari gepubliceerde Monitor Toegankelijkheid van Zorg van de NZa kwam naar voren dat de wachtlijsten bij de ggz recent fors zijn opgelopen. De signalen komen binnen van bijvoorbeeld huisartsen die aangeven dat er meer vraag is naar de poh-ggz.
Coronacrisis en krapte personeel
De zorgvraag voor psychische hulp is al jaren hoog bij de ggz, maar ook bij de poh-ggz. De coronacrisis heeft daar nog een schepje bovenop gedaan. Meer mensen kloppen aan voor psychische hulp. Het probleem ligt niet alleen aan de lange wachtlijsten bij de ggz waardoor er vaker een beroep wordt gedaan op de poh-ggz. Het komt ook doordat er krapte is aan personeel. Er is gewoonweg niet voldoende personeel. Het wordt daardoor een opeenstapeling van problemen. Er kan niet snel hulp worden geboden, de druk op de ggz en poh-ggz medewerker loopt op en mensen lopen daardoor te lang met psychische problemen rond. Naar het oplossen van de problemen wordt gekeken. Duidelijk is dat er structurele oplossingen noodzakelijk zijn om de wachtlijsten te kunnen aanpakken.